دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰
قرارداد کپی رایت پیش از حضور در نمایشگاه فرانكفورت نیازمند مذاکره است

محمود آموزگار، دبیر اتحادیه ناشران تهران در نشست هم‌اندیشی مسافران فرانکفورت گفت: متاسفانه برخی ناشران نمی‌دانند که حضور صرف در نمایشگاه بین‌المللی منجر به تنظیم قرار داد نمی‌شود، بلکه این امر نیازمند توانایی در تداوم مذاکرات است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران امروز(هشتم مهر) در آستانه شصت‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت، ناشران رهسپار این سفر فرهنگی را در نشستی دوستانه فراخواند تا ضمن آشنایی با یکدیگر برنامه‌های خود را مطرح کنند.

در این جلسه، عده‌ای از مسوولان موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و خانه کتاب حضور داشتند و فرصتی را ایجاد کردند تا ناشران درخواست‌ها و دغدغه‌های خود را عنوان کنند. 

همایون امیرزاده، مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خطاب به ناشرانی که امسال در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور می‌یابند، گفت: شما بازوان فکری، علمی و عملیاتی نهادهای دولتی هستید. نخستین نشانه‌های دگرگونی‌های سیاسی که امروز شاهد آن هستیم در حوزه فرهنگی خود را نشان داده، وظیفه ماست که اندیشه‌های زلال شرقی را به درستی منتقل کنیم. 

وی از ناشران دعوت کرد تا ضمن معرفی خود، برنامه‌هایشان را برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت عنوان‌کنند و چنانچه پیشنهاد یا پرسشی دارند، مطرح کنند.

حضور بدون استراتژی اثرگذار نخواهد بود 

علی زارعی‌نجف‌دری، مدیر عامل انتشارات علمی و فرهنگی نخستین میهمان این نشست بود که لب به سخن گشود و ضمن تشکر از بر پايي چنین نشست‌هایی گفت: این‌گونه جلسات باید دست کم چند ماه قبل آغاز می‌شد و دوستان نظریاتشان را ارایه می‌کردند. اکنون زمان کلی‌گویی‌ها نیست. باید با بررسی مشکلات در چنین فضایی آن‌ها را حل کنیم. این‌که چگونه می‌توان از حضور ناشران برای عملکرد بهتر استفاده کرد، باید بحث و بررسی شود.

وی با اشاره به این‌که سال 90 معاون فرهنگی وقت به دلایلی باعث شد جمهوری اسلامی ایران غرفه‌ای در نمایشگاه نداشته باشد، عنوان کرد: در همان سال حضور ناشران خصوصی به تناسب بضاعتشان بسیار خوب بود. در حوزه نشر سه محور کلی وجود دارد که عبارتند از ناشران دولتی، عمومی و خصوصی. هر سه حوزه را نباید با یک معیار بررسی و قضاوت کنیم، چون هریک امکانات خاص خود را دارند.
زارعی با انتقاد از این‌که برای حضور در نمایشگاه فرانکفورت استراتژی مدونی نداریم، گفت: هر ناشری برای خود خرده استراتژی‌هایی دارد اما استراتژی حضور ایران چیست؟ البته جایگاه تعریف آن، در این جلسه نیست. چنانچه کشورهای دیگر از ما سوال کنند «کلان استراتژی شما چیست؟» یا جواب نداریم، یا توجیه می‌کنیم! متاسفانه اغلب برنامه‌های ما خلق الساعه، موردی یا بدون در نظر گرفتن همه ابعاد هستند. در حالی که باید بدانیم حضور بدون استراتژی اثرگذاری لازم را نخواهد داشت.

مدیر عامل انتشارات علمی و فرهنگی درباره برنامه‌های این مرکز نشر در نمایشگاه فرانکفورت بیان کرد: انتشارات علمی و فرهنگی 28 نشست با حضور رایزنی‌های فرهنگی و ناشران گوناگون برگزار خواهد کرد. نشست تخصصی هم در حوزه صنعت نشر داریم که با دعوت از ناشران دیگر کشورها برگزار خواهد شد. همچنین قرار است از چند چاپخانه‌ بزرگ آلمان بازدید داشته باشیم که فرایندی زمان‌بر است و تصور نمی‌کنم در ایام نمایشگاه فرصتی برای هم فکری و هم‌اندیشی با دیگر ناشران ایرانی داشته باشیم، چنانچه لازم است جلساتی داشته باشیم، باید در ایران و پیش از برپایی نمایشگاه برگزار شود.

تنها، حضور داشتن در نمایشگاه فرانکفورت کافی نیست

در ادامه، محمود آموزگار، دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درباره دغدغه‌های ناشران برای حضور در نمایشگاه گفت: واقعیت آن است که تاکنون تحلیلی درست و مناسب از حضور ما در نمایشگاه‌های بین‌المللی وجود نداشته است، البته این سخن، مطلق نیست و برخی همکاران ما تجربه بهتری دارند. ما در نمایشگاه «بلونیا» وضع بهتری در حوزه نشر عمومی و خصوصی داریم و تاحدی توانسته‌ایم در بازار بین‌المللی نشر جایگاه مناسبی پیدا کنیم. متاسفانه در سال‌های گذشته بیشتر به نمایش داستان، یعنی صرف حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی توجه شده است.

وی افزود: امسال توانستیم با توجهات موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به اتحادیه ناشران، تلنگری به ناشران بزنیم. اغلب ناشران ما نحوه تعامل صحیح و مذاکره در مجامع بین‌المللی را نمی‌دانند. برخی نمی‌دانند که حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت به تنظیم قرار داد حق تالیف نمی‌انجامد، بلکه این امر نیازمند توانایی در تداوم مذاکرات است. این در حالی است که بسیاری از ناشران ما تعاملات از طریق نامه الکترونیکی با دیگر ناشران را نمی‌دانند و اینجاست که نهادهای صنفی باید کمک کنند این نواقص برطرف شود.

در ادامه این نشست، ناشران دیگری نیز دیدگاه‌های خود را بیان کردند .

جلسه هم‌اندیشی ناشران راهی نمایشگاه فرانکفورت امروز (هشتم مهر ماه) در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد. 

شصت‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت از هفدهم تا بیست‌ویکم مهرماه سال 1392 در كشور آلمان برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط